Saturday, October 31, 2009

Tutorial Buat Banner Untuk Blog Anda!

Sebelum ni korang dh tanya cemana nak buat banner kan? Haaa, harini aku tunjuk. Sebelum ni aku ada reply comment (kalau xsilap), buat banner ni senang je. Cuma buat gambar dan letakkan kod html. Now, aku tunjuk step by step.. Peringatan; kalau gambar xclear, click gambar untuk tengok size lebih besar. Tak paham, tnye kat komen ye...
Step pertama, pastikan  korang buat 1 gambar (banner la tu) blog korang.. Contohnya macam yang aku buat kat sebelah tu... Size plak korang kena pastikan sesuai untuk semua sidebar blog la. Aku amek contoh yang aku buat, tengok je sebelah tu. aku buat guna size 320x70 pixels. Korang boleh buat kecik lagi dan boleh buat besar. Yang aku buat ni sesuai dengan 2 jenis sidebar. contoh sidebar macam gambar kat bawah ni..





Yeah, sesuai ngan jenis 1 sidebar dan jugak gabungan 1+2 sidebar.. Species yang 2nd tu memang favorite layout aku. Aku bley pilih nak letak banner, or apa-apa widget yang bermacam2 size sebab ada 2 size ruang yang berbeza. 1 lagi, aku boleh padatkan penggunaan sidebar, so kalau nk tengok widget bloglist ke, shoutout ke, xpayah la nak scroll terlampau kebawah sangat.. Jangan lupa, setkan jumlah post korang ke tahap yang minimum. 3 post untuk 1 page pon dh cukup sebab kalau terlalu banyak post, loading jadi lambat. Last2 xde orang nak masuk blog korang.
Untuk layout yang 1st tu, ada plak 2 jenis korang kena perhatikan. Jenis 1st, jenis yang wrap kat tengah macam blog http://imredlover.blogspot.com/, http://adam0khtar.blogspot.com/, http://royroches.blogspot.com/... Tu antara contohnye la. 2nd type plak, yang jenis penggunaan ruangnye full sampai ke tepi skali macam blog http://jurnalsem.com/.. Kedua-dua sidebar ni berlainan size. Jadi, make sure banner korang tu sesuai ngan semua size. Macam mana nak ukur size, xpayah ajar la kot ek.. Nak senang, boley je buat size 150x150 pixels.. Dengan size tu, korang boley muatkan ke semua jenis sidebar termasuk la untuk 2 sidebar macam yang kat bawah ni;



Satu contoh untuk jenis yang kt atas ni ialah http://ayzaecmal.blogspot.com/..

Step kedua, upload gambar yang korang dh siapkan ke Image hosting provider macam photobucket ke.... pastu select code dia bagi.. Copy dan paste kat html code macam gambar kat bawah;

 

Ok, sekarang gantikan tulisan merah dengan code gambar korang dari photobucket tu.. Tulisan biru pulak tukar dengan ayat yang korang nak tulis. Sila rujuk banner aku, kat button tu ada tulis bende sama ngan tulisan biru tu. Aku dh malas nk buat screenshot.. Tulisan hijau plak gantikan dengan address blog korang. Lepas semua siap, korang boleh pastekan code html korang tu kat sidebar. Yang ni kena explain gak ke? pegi kat dashboard blog korang > layout > add a gadget > HTML/javascript... Paham x? Tak paham jugak? ni yang aku xsuka jadi cikgu ni... tengok screenshot kat bawah..



Dah paham? Apa lagi, try la... Resultnye nanti, korang akan dapat banner yang macam ni;





   




p/s: Dah siap nanti bagitau aku. Kita tukar banner ye.... :) Pape soalan, tnye aku... Skali lagi aku nak bagi credit kat http://jejaktrend.blogspot.com/.. Kat sini la aku blajar coding HTML...

4 Comentários:

mOOn said...

alaaa... kalo tahu pun step tapi tak de banner yang chantek macham anda punyur tak guna jugak kan !!! so tolong la wat banner 1 !! huhuh

Asyraff Zulkifli said...

ingat korang je busy ngan psm?? haha....xkan aku nk buat pastu aku letak kat blog aku. xbest la. aku pon nk tengok kreativiti member2...

p/s: alasan yang bernas...

mOOn said...

alasan tak berapa nak bernas macam makan nasi cap bernas!!!
tak pe lah kalau kawan-kawan sendiri pun tak nak tolong kawan-kawan yang dalam kesusahan!!
=p

Farahilya Ismail said...

tak pandai laa...mcm mane...tak biase laa gune photobucket...:(

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Asyraff's Blog © 2008. Template by Asyraff.

TOPO