Friday, September 16, 2011

3 Sebab Kenapa Pengusaha Coklat Boleh Jadi Jutawan

Fuhh, dah lama sangat tak posting kat sini. Semangat nak blogging pun dh berkurangan bila terlalu sibuk dengan keja. So, hari ni jom kita tengok 3 sebab kenapa Pengusaha Coklat boleh menjadi Jutawan. (anda juga mampu lakukan)

1. Kos Permulaan Rendah, Untung Tinggi!
Jika anda lihat iklan-iklan coklat di TV, mesti anda akan ingat diorang tu semua jutawan sebab ada kilang besar, company dikenali serata dunia! Ya, anda betul, TETAPI ANDA SEDIKIT SILAP!

Jika anda nak tau, terdapat pengusaha coklat di Malaysia yang berpendapatan RM6000.00 sehingga RM12,000.00 sebulan, hanya dengan menawarkan pembuatan Coklat Buatan Tangan yang dihasilkan di rumah!
Jom buat sedikit pengiraan matematik:

Anggaran sepaket coklat compound boleh menghasilkan 90 biji coklat.
Sepaket coklat compound harga biasa = RM18.00
Anda menjual sebiji coklat = RM0.90
90 biji coklat x RM0.90= RM81.00

Kos = RM18
Harga Jual = RM81.00
Untung : RM63.00

Keuntungan > 200%!!

Apabila anda mendapat Tempahan 1000 biji,
anda darab sendiri? Lumayan bukan?



2. Anda Yang Tentukan Harga
Anda kenal Datuk Chef Li?

Beliau merupakan seorang Jutawan senyap yang berjaya membeli sebuah Mercedes Benz, melangsaikan hutang dengan bank sebanyak RM0.5 juta, dan pada masa yang sama menyimpan wang lebih kurang RM500,000 hanya bermodalkan gerai Burger di pasar malam!
Dalam wawancara oleh Majalah Niaga bersama beliau, beliau berkata bahawa perusahaan makanan adalah yang TERBAIK kerana anda boleh mengawal harga mengikut kehendak sendiri. Beliau sendiri pernah menghasilkan satu talam kek span (kalau tak silap, saya hampir terlupa) dan setelah mengira semuanya, beliau mampu peroleh keuntungan sehingga 400%! Itu pun jika dijual pada harga kurang 50 sen.
Anda boleh download wawancara tersebut secara PERCUMA di http://www.majalahniaga.com/kisah-jutawan-senyap-dalam-majalah-niaga-edisi-17.html

Sama juga pengusaha coklat, mereka boleh kawal harga mengikut kehendak masing mereka. Mungkin ada yang meletakkan harga lebih untuk presentation yang lebih cantik, atau rasa yang lebih sedap, atau menikut size.

jom LIKE : http://www.facebook.com/rahsiausahawancoklat

3. Permintaan Tinggi
Bercakap tentang permintaan, anda pastinya tahu bahawa perniagaan berasaskan makan merupakan perniagaan yang tidak akan putus permintaan. seorang pelanggan boleh membeli lebih dari satu kali berbanding produk lain seperti buku contohnya.
Ok, sekali lagi kita buat pengiraan matematik.
  • Keuntungan perniagaan coklat adalah melalui tempahan pukal yang ditempah oleh pelanggan.
  • Biasanya bakal pengantin tempah coklat untuk dijadikan cenderahati kepada tetamu, malah untuk dijadikan hantaran pun ada juga.
  • Dan ada juga tempahan untuk dijual di pesta konvokesyen dan memang terbukti coklat hand made sekarang mempunyai PERMINTAAN TINGGI!
Bayangkan, setiap minggu, anda menerima 2 tempahan untuk doorgift!
1 tempahan biasanya 1000-1500 biji coklat
Sebiji coklat anda letak harga paling minimum la =RM1.00
RM1 x 1500 coklat = RM1,500 seminggu x 2 tempahan = RM3,000

Maka, 1 bulan bersamaan = RM3,000 x 4 minggu sebulan = RM12,000

Nampaknya macam tak mustahil kalau nak dikatakan pengusaha coklat boleh menjadi jutawan. Sudah semestinya, dengan pendapatan lumayan, anda juga perlukan pengurusan kewangan yang betul. Salah seorang Penasihat Kewangan yang saya sarankan ialah Khairulnahar a.k.a Thinkerich (http://pemikirkaya.com/).

Jika anda berminat untuk dapatkan Info lanjut berkaitan Coklat Buatan Tangan ini, atau inginkan update tips berkaitan coklat, resepi coklat, trivia coklat secara PERCUMA, jom Like page FACEBOOK ini:

RAHSIA USAHAWAN COKLAT

3 Comentários:

Asmar Arafad said...

terima kasih kerna membuka mata saya ttg keuntungan perniagaan coklat buatan tangan ini

Asyraff Zulkifli said...

sama.. saya menulis pun selepas tersedar kehebatan bisnes coklat ni..

Lil' Moni Homemade Choc said...

errm tak kira lagi kos2 lain transportation, bil elektrik, packaing etc.. sy dok wat business choc tp xde la sampi untung 200% hurmm..

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Asyraff's Blog © 2008. Template by Asyraff.

TOPO